logo
Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Hugona, Piotra, Roberty, Katarzyny, Bogusława – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Siostra Augustianka
Jedność w różnorodności
materiał własny
 


 Z okazji liturgicznego święta Świetego Augustyna (354-430), pragnę podzielić się z Wami refleksją o jedności w naszym współczesnym życiu ludzkim, które uznaje się za, podzielone między wiele różnorakich zajęć. Z wielu serc i wielu dusz uczynić jedno serce i jedną duszę - tego uczy Augustyn.
 Po swym nawróceniu Augustyn był pod wielkim wrażeniem sposobu życia pierwszych chrześcijan z Jerozolimy (Dz 2,42-46; 4,32-35), którzy żyli wspólnocie dóbr, jedności, zgodzie braterskiej ze wszystkimi wierzącymi w Jezusa Chrystusa. Ten ideał stał się fundamentem Jego Reguły „Zasadniczą przyczyną, dla której zgromadziliście się razem jest to, abyście jednomyślnie mieszkali w domu i mieli jedną duszę i jedno serce skierowane ku Bogu.”(1)
 
 Dzisiaj także ten Święty może każdego z nas uczyć co znaczy żyć w jedności we współczesnym świecie. Dla każdego z nas jedność serca i ducha powinna być motywem działania. Augustyn stawia przed nami zadanie budowania jedności w taki sposób, aby nie ulegało zniszczeniu  bogactwo różnorodność. Jedność stawia przed nami wielkie wymagania, budując jedność tylko zewnętrzną jeszcze nie jesteśmy prawdziwie zjednoczeni. Natomiast jedność w różnorodności, zbudujemy kiedy potrafimy podejmować decyzje odnośnie siebie i innych, kiedy odważnie podejmujemy odpowiedzialność za swoje życie i za życie tych, których spotykamy na naszej drodze wzrastania w wierze.

Augustyn z Hippony wskazuje że budowanie jedności między osobami różnych wspólnotach ludzkich wymaga od nich życia w prawdzie i nieustannego dążenia do dobra.
Przykłady takiej jedności znajdujemy wokół nas np:
- rodziców i dzieci,
- Kościele, który jest wspólnotą różnych osób w wierze,
- wspólnotach życia konsekrowanego.
 
 Innym przykładem budowania życia wspólnotowego według augustiańskiego ideału „jedność w różnorodności” jest nasze życie oparte na współczesnych konstytucjach:„Jedność jest darem otrzymanym od Pana, powierzonym każdej z nas, aby wzrastał. Dążymy do niej poprzez różnorodność, która nie jest przeszkodą
a pozwala uzupełniać się dla Królestwa
” (Nr 90)
W monasterze każdej siostrze pozwala się pozostać sobą, lecz prowadzi się ją tak, aby nie było miejsca na pychę, na ekstrawagancję lub niezdrowy indywidualizm. To wielka rzecz pozwolić komuś być sobą, zgodzić się na jego odmienność.

Dla siostry augustianki liturgia godzin, wspólnota, służba to miejsca,
gdzie ciągle się formuje indywidualnie i świadomie pozwala Bogu działać przez obfite dary łaski. I oto jest jedność wyzwalająca do wiekszej miłości.
 Zachęceni przez Świetego Augustyna aby budować jedność w równorodności podejmijmy to zadanie w naszych wspólnotach wiary, których jesteśmy członkami.
Wyjdźmy ku bliźnim, lecz trwajmy w modlitwie.
Wędrujmy od tego co zewnętrzne, ku temu co wewnętrzne, od tego co burzy jedność,  ku temu co scala w jedno serce i w jednego ducha.
 
Siostra Augustianka od Miłosierdzia Jezusa z Francji
monasteredesaugustines@wanadoo.fr
www.augustines.opoka.org
http://monaster.blog.onet.pl
 
 
Zobacz także
o. Albert Wach OCD
Odpowiedź na powyższe pytanie teoretycznie jest prosta. Przynajmniej z chrześcijańskiego punktu widzenia. Słowa Jezusa, "bądźcie miłosierni", są przykazaniem miłości. Nie są jakąś ogólną zachętą albo radą tylko. Są jasnym nakazem. I to boskim! A zatem absolutnym. Nie zostawiają więc cienia wątpliwości: zawsze mam być miłosierny!...
 
o. Albert Wach OCD
Ksiądz kardynał Stefan Wyszyński, wielki Prymas Polski umarł w dniu 28 maja 1981 roku w Uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego, o godzinie 4.40 rano w Warszawie. Mija 25 lat od tego wydarzenia - przypomnijmy więc sobie postać tego wielkiego Polaka, który służył Kościołowi w Polsce w czasach wyjątkowo trudnych i ciężkich a jego pokorna i nieustanna cześć dla Maryi zaowocowała m.in. Jasnogórskimi Ślubami w 1956 roku...
 
br. Antoine-Emmanuel
Jezus wzywa nas do modlitwy... bez sieci. Nie możemy już kurczowo trzymać się zabezpieczeń materialnych, gwarantujących skuteczność mo­dlitwy. Jezus pociąga nas do osobistej relacji przyjaźni z Bogiem i musimy się zanurzyć, nie posiadając innych gwarancji, jak tylko Jego Słowo. Zanurzyć się w siebie, gdyż Jezus zapewnia nas, że gdy jesteśmy "w sobie", jesteśmy w Bogu.
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS