logo
Czwartek, 16 maja 2024 r.
imieniny:
Andrzeja, Jędrzeja, Małgorzaty, Szymona – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
ks. Grzegorz Sprysak CSMA
Jest czas modlitwy? - wyrzut Koheleta
Któż jak Bóg
 
fot. Mufid Majnun | Unsplash (cc)


Nie mam czasu

 

Jako diakon w czasie praktyki w Krośnie uczyłem w przedszkolu. I tam od dzieci pięcioletnich kilka razy słyszałem: „nie mam czasu”. Zwrot, który obijał się im o uszy niemal każdego dnia. Tak mówili rodzice, wychowawczynie w przedszkolu. Stał się częścią życia i powszechną wymówką. Ba, jeśli ktoś mówi, że ma czas, to jakby był niedzisiejszy. I ja spóźniłem się z tekstem do tego numeru tłumacząc się brakiem czasu. Takie czasy.

 

Wszystko ma swój czas

 

W trzecim rozdziale Księgi Koheleta na początku jest takie zdanie: „Wszystko ma swój czas, i jest wyznaczona godzina na wszystkie sprawy pod niebem”. Proszę – św. Augustyn w „Wyznaniach” jest zaskoczony tym, że wie czym jest czas, ale kiedy miałby to wyjaśnić miałbym prawdziwy kłopot. A Kohelet prosto z mostu i z grubej rury podaje może nie definicję, ale świetną medytację nad czasem. Użyto tam dwóch terminów hebrajskich. Słowo „zemen” pochodzenia perskiego oznacza godzinę, moment, trwanie, a nawet epokę, w której żyjemy. Krótkie słówko „et” to sprzyjająca okazja – również rodzaj czasu.

 

Kohelet poucza: „Jest czas rodzenia i czas umierania, czas sadzenia i czas wyrywania tego, co zasadzono, czas zabijania i czas leczenia, czas burzenia i czas budowania, czas płaczu i czas śmiechu, czas zawodzenia i czas pląsów, czas rzucania kamieni i czas ich zbierania, czas pieszczot cielesnych i czas wstrzymywania się od nich, czas szukania i czas tracenia, czas zachowania i czas wyrzucania”.

 

Odpowiedni czas na życie

 

Od początku do końca. Od dłuższego czasu zastanawiał mnie ten czas rzucania kamieniami i czas ich zbierania. Patrząc na polityków zawsze przypomina mi się ten fragment. Wielu z nich, to ludzie wywodzący się z opozycji z czasów komunistycznych. Wielu ma doświadczenie rzucania kamieniami, a teraz powinni je zbierać. Kiedy się wzajemnie besztają, rzucają w siebie kamieniami, mam wrażenie, że nie potrafią odczytać swojego czasu. Swojego „zemen”. Tekst z kamieniami, ich rzucaniem i zbieraniem, jest związany z doświadczeniem rolniczym. Ktoś wrogo nastawiony do gospodarza rzucał na jego pole kamienie. Chciał zniszczyć zasiew. Rolnik zbierał kamienie i usypywał z nich mur dookoła swojej posiadłości. Mury z piosenki Kaczmarskiego runęły i zostało po nich sporo kamieni. Wielu jest też tych, którzy wiedzą jak z nich zrobić użytek. Rzucając w pole swoich przeciwników.

 

Werset jedenasty poucza: „Uczynił on wszystko piękne w swoim czasie, także wieczność włożył w ich serce”. Później autor zastanawia się nad śmiercią i cyklami historii. Historii, która ma być nauczycielką życia, a ludzie wciąż popełniają te same błędy. Pędzą, nie mają czasu, snują teorie na temat tego co będzie, zostawiając gdzieś z boku to co jest.

 

Nie mieć czasu, to nie żyć bez refleksji. Za murem odgradzającym od swojego „et” – sprzyjającej okazji do relacji z Bogiem. Dzisiaj Kohelet do litanii „jest czas” dopisałby „jest czas modlitwy”. Koniecznie ze znakiem zapytania na końcu.

 

ks. Grzegorz Sprysak CSMA
Któż jak Bóg 4/2013

 
Zobacz także
redakcja czasopisma
Wierność jest owocem autentycznego doświadczenia Boga, które nigdy nie zamyka się w sobie, lecz otwiera się jak niekończąca się spirala. Nasze doświadczenie Boga prowadzi nas do wspaniałomyślnego otwarcia, w którym – rezygnując z każdej pokusy kontrolowania Go, by Go zamknąć w więzieniu naszych ciasnych i dwuznacznych schematów – pozwalamy, by to On był wszystkim we wszystkim.
 
Karol Milewski SCJ

Wdowa „wrzuciła dwa pieniążki, czyli jeden grosz”, a jednak „wrzuciła najwięcej ze wszystkich, którzy kładli do skarbony”. Co kryje się za tym numizmatycznym spostrzeżeniem Jezusa? W Izraelu były wówczas w obiegu różne monety: greckie i rzymskie. Najmniejszą rzymską monetą był kwadrans, przetłumaczony w polskim tekście jako jeden grosz, na który składały się dwa greckie lepty. 

 
ks. Edward Staniek
Chrześcijaństwo niesie ludzkości wezwanie do nawrócenia. Tych, którzy żyją wyłącznie dla doczesności, uświadamia, iż ona nie jest warta ludzkiego życia. Przed tymi, którzy nie dostrzegają żadnego sensu, usiłuje otworzyć perspektywę zaangażowania w budowę królestwa Bożego mającego wymiar wieczny. Adwent to szczególnie głośne wezwanie do nawrócenia. 
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS