logo
Czwartek, 02 maja 2024 r.
imieniny:
Atanazego, Longiny, Toli, Zygmunta – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Fr. Justin
Sakramenty jako znaki wiary
materiał własny
 


Sakramenty jako znaki wiary

Mam wątpliwości: Czyżby Bóg miał się wiązać z człowiekiem znakami, formami dla wyrażenia tego związku? Czyżby nie popadł wówczas w zależności od ludzkiej mocy rozporządzania?

Bóg zna człowieka. Wie, że skłania się on ku temu, co podpada pod zmysły. Dlatego też wychodzi człowiekowi naprzeciw .Wybiera znaki, które są powszechnie zrozumiałe, np. chleb i wino lub wodę. Znaki jednoczą człowieka z Bogiem, który uobecnia się w centrum naszego życia i naszej codzienności. Toteż i wiara, którą dajemy odpowiedź Bogu, nie pozostaje tylko wewnętrznym przekonaniem, sprawą naszego serca. Wyraża się nie tylko słowem, ale też w obrazach i symbolach, w czynnościach i rytach, w pieśniach i innych utworach artystycznych.

Wiemy z doświadczenia, że ludzie w celu zbliżenia się do siebie, posługują się widzialnymi i słyszalnymi znakami: podają sobie ręce, piszą listy, rozmawiają ze sobą. W zależności od tego, jak blisko ze sobą pozostaje dwoje ludzi, te formy wyrazu stają się coraz bardziej intensywne, u tych, którzy się kochają, osiągają one stopień tkliwości i spotkania miłosnego. Z tych znaków można odczytać, w jakim wewnętrznym stosunku do siebie pozostaje dwoje ludzi.

Również w przypadku wiary chodzi o powiązanie z kimś drugim: z Chrystusem, a przez Niego z Bogiem. Także i tutaj potrzebne są znaki, dla wyrażenia tego związku. Sakramenty są takimi dostępnymi postrzeganiu zmysłów postaciami łaski i miłości Bożej. Są też znakami, którymi wyznajemy wiarę.

Jedynie sam Bóg może łączyć swe działanie z tymi znakami. My nie możemy zawładnąć Bogiem, nie możemy Go "posiąść", ograniczać ani wiązać. Bóg działa przez sakramenty nie dlatego, że musi, ale dlatego, że chce, w oparciu o swą wierność. Dlatego ustanowić sakramenty mógł Chrystus, i wyłącznie On - nie zaś Kościół.

Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/

 
Zobacz także
ks. Rafał Masarczyk SDS
Historia religii wysoko ceni wiarę Izraela jako przykład czystego monoteizmu. Wszystkie narody otaczające starożytny Izrael wierzyły w wielu bogów. Politeizm starożytnego Wschodu był zjawiskiem powszechnym, choć nie w każdym wypadku można uważać go za zupełne przeciwieństwo monoteizmu. Faraon Echnaton IV (XIV w. przed Chr.) w hymnie na cześć Słońca mówił: "Ty, jedyny boże, oprócz którego nie ma żadnego".
 
Fr. Justin
Czy ważny jest chrzest tych chrześcijan, którzy nie zachowują jedności wspólnoty pod zwierzchnictwem następcy św. Piotra?
 
Paweł Paszko OFMCap

Relacja Jezusa-Syna do Boga-Ojca była ze wszech miar wyjątkowa. Chrystus nie tylko odróżniał własny stosunek do Boga od tego, który przysługiwał innym (por. J 20,17), ale zwracał się także do Ojca, używając szczególnego sformułowania Abba. Chociaż słowo to jest dziś ogólnie znane, a nawet wyśpiewywane w religijnych pieśniach, nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, co tak naprawdę oznacza oraz jak aktualne przesłanie ze sobą niesie.

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS